Karnityna – Carnitine, czyli witamina Bt



karnityna, czyli witamina Bt

 
chlorowodorek karnityny

 

Karnityna – Carnitine, L-Carnitine, Levocarnitine (maślan beta-hydroksylo-gamma-trimetyloaminy) i acetylokarnityna, czyli witamina Bt (BT) umożliwiają transport kwasów tłuszczowych przez błonę mitochondrialną do beta-oksydacji (proces utleniana kwasów tłuszczowych i uwalniania energii). Przy niedoborze witaminy Bt w komórkach ulega odłożeniu tłuszcz, który nie może podlegać procesom katabolicznym. Prowadzi to do rozwoju miopatii i stłuszczenia tkanki mięśniowej. Niedobór karnityny jest też powodem braku ruchliwości plemników i rozwoju niepłodności u mężczyzn. Okres półtrwania karnityny wynosi 24 h. Karnityna sama w sobie nie pobudza psychicznie. Działa poprawiająco na proces uczenia się w połączeniu z innymi składnikami. Bardziej jednak wpływa na zwiększenie wydolności fizycznej niż psychicznej, bowiem mózg czerpie głównie energię z glukozy. Karnityna ma słabe właściwości cholinergiczne. Poprawia synchronizację ruchów i ich zborność z procesami myślowymi (zamiarowymi). Na rynku występuje jednak problem z jakością i koncentracją karnityny w preparatach, zwłaszcza o statusie suplementu (środek dietetyczny specjalnego przeznaczenia lub uzupełniający). Tutaj właśnie tkwi przyczyna powstawania opinii o nieskuteczności karnityny. Skuteczne dawki karnityny zaczynają się od ilości 3-5 g/dobę. Oficjalne dawki lecznicze karnityny to 100 mg/kg masy ciała/24 h, zatem 70 kg osobnik powinien zażyć około 7 g karnityny dziennie, aby uzyskał widoczny efekt działania. W medycynie stosowana najczęściej w formie chlorowodorku: C7H15NO3.HCl.